Alla inlägg under maj 2014

Av Amanda Jönsson - 23 maj 2014 09:23

Här kommer receptet på morotskakan som jag nyss gjorde. Receptet på kakan är Leila's recept, men jag gjorde en egen frosting då jag hatar när frostings bara smakar smör eller florsocker. Denna är len, mjuk, fyllig - och smakar creamcheese! 


Morotskaka: 


  • 3 ekologiska ägg
  • 3 dl strösocker
  • 3 dl vetemjöl
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 3 tsk bakpulver
  • 1 1/2 tsk malen kanel
  • 1 tsk malen kardemumma
  • 1/2 tsk malen ingefära
  • 1 nypa salt
  • 1 1/2 dl solrosolja
  • 4 1/2 dl rårivna morötter

 

Sätt ugnen på 150 grader. Vispa ägg och strösocker vitt och pösigt. Blanda alla torra ingredienser och vänd ner dem i äggsmeten. Tillsätt solrosolja och rårivna morötter. Fyll smeten i en smord form och bröad kakform med löstagbar kant, 24 cm i diameter. Grädda i mitten av ugnen i cirka 55 minuter. Prova med en sticka, den ska inte vara kladdig.



Creamcheesefrosting:


  • 50 gram mjukt smör
  • 400 gram färskost/creamcheese
  • 3 dl florsocker
  • 2 tsk vaniljsocker

Vispa smör och creamcheese krämigt. Tillsätt florsocker och vaniljsocker, och vispa till en slät och luftig frosting. Bred på frostingen när kakan är helt kall! Dekorera om du vill. Jag dekorerade min med citronmeliss. 


 

Av Amanda Jönsson - 23 maj 2014 09:07

Fredagen är här! Så himla skönt :) varit uppe sen halv sju och gått och plockat lite, druckit en massa kaffe och bakat till mina kollegor. Det är ju trots allt fikafredag. Eller feederfredag som de börjat kalla det.. Haha. Det blev en saftig morotskaka med massor av creamcheesefrosting. Tänkte lägga upp receptet här sen! 


Tänkte också visa lite bilder på mitt favoritrum i lägenheten, nämligen vår inglasade balkong. Jag älskar min balkong! Den är så mysig, och nu när jag fått in massa blommor också så blir man bara så glad när man går ut där. Det finns nog bara två varelser som älskar balkongen mer än jag, och det är kisarna. De står och krafsar på dörren och vill ut, och när de väl är där ute kan de ligga i timmar och lata sig i solen. Varför blev man inte född till katt?! 


     


Först en bild på min fina hylla, som gör plats för mynta, citrontimjan, rosmarin, basilika, citronmeliss och oregano. Har en akeleja där också som mamma ska få, och sen är där en till blomma som jag faktiskt inte vet namnet på. 

Andra bilden är på min akleja som har blommat och blivit så himla fin! På bilden längst ner ser ni en bild på min bänk som jag gjort själv av gamla ribbottnar. Är så nöjd med den! Den gör även plats för penséer, smultrongubbar och en pelargon som jag hoppas börjar blomma snart.

Av Amanda Jönsson - 19 maj 2014 15:25

I lördags åkte jag och pappa över till Köpenhamn över dagen. Så himla mysigt, bara jag och pappsen! Vi tog en fika på ströget, strosade runt på Tivoli, åkte en karusell och sen gick vi och åt middag på Jensens Böfhus. Så sjukt jäkla gott asså, första gången jag åt där. Omnomnom! 

 

         

Av Amanda Jönsson - 19 maj 2014 15:02

Idag har jag arbetstränat/praktiserat som vanligt, 10.00-14.00
Dagen gick jättebra, vi har kampanjbyte nu så det var mycket att galga ner och vika och så, men det är alltid kul att göra om i butiken och ha lite omväxling. 

Jag och en av mina arbetskamrater kunde inte låta bli att köpa oss varsin Frappe på Bom's Glassbar på min lilla rast. Så jääääkla god! Kaffe, choklad och vitchoklad, kan ju inte bli bättre! Men man fick en riktig sockerchock, sen kom butikschefen in med varsin Redbull så man är ganska speedad nu. Haha, som om det inte räcker med att ha en bokstavskombination.. 


Idag ska jag och en kompis antagligen hem till hennes kusin. Han och hans sambo har två underbara barn, och jag sydde två dregglisar till dom häromdagen. Tyckte dom blev superfina!

De är sydda i ett tyg som jag tror är en interlockjersey (inte helt säker) och bokstäverna är gjorda i bomullstyg och påsydda med en tät zickzacksöm. 


Hoppas att William och Kevin tycker om sina nya dregellappar! :)


 



Av Amanda Jönsson - 18 maj 2014 20:39

Då var helgen snart slut! Blä. Aja, jag ska inte klaga. Men det hade varit skönt att vara ledig några dagar till. Dock så är det på något vänster jävligt skönt att ha en helt vanlig söndagsångest, precis som alla andra. Men sånt tråkigt ska vi inte skriva om här! 


Jag tänkte visa bilder på lite saker som jag beställt/planerar att beställa. Har blivit sugen på att börja göra napphållare, så jag har beställt sånna hållare och gummiringar i vitt och genomskinligt. Beställde även lite tryckknappar. Hittade det superbilligt och det går ju alltid åt när man syr mycket barnkläder såsom pyjamasar, bodys och dregglisar. 

Tänkte även beställa lite tyg från tyg.se som jag hittade billigt! :)


Måste också hitta lite fint tyg till det senaste tillskottet i släkten! Pappas fästmö Monicas dotter har fått ännu ett barn, det blev en tös till. Woho, jag gissade rätt! ;) och jag tar ju varje tillfälle jag får att sy barnkläder fram tills dess att jag har någon egen att sy till. 


             


Av Amanda Jönsson - 17 maj 2014 10:46

Igår grillade vi hos Melinda och Linus, så gott och så mysigt! Efteråt så spelade vi kort ända till klockan tolv typ, haha. En riktigt bra kväll helt enkelt :) 


Melinda och Linus hade ett önskemål att jag skulle sy ett babynest till dom, och det gjorde jag mer än gärna! Jag älskar ju att sy, och att sy till nån som behöver det och uppskattar det är verkligen jättekul.
Det blev ett babynest i ett marinblått linnetyg med vita stjärnor, och det blev såååå fint om jag får säga det själv :) blev riktigt nöjd! Sydde även till två madrasskydd som man kan tvätta efter behov.

Tyget köpte jag på Stoff och Stil, och när jag var där så hittade jag ett annat tyg som jag inte kunde låta bli att köpa. Det var ett bredrandigt jersey/sweatshirt tyg i vitt och marint som var supermysigt! Av det sydde jag en dregglis och ett par mjukisbyxor som de också fick igår. 


 


 


Av Amanda Jönsson - 17 maj 2014 10:03

Testar att skriva ett första inlägg, mest för att se hur det ser ut men även för att säga hej!

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


En 22årig tjej som älskar att sy, baka, pyssla och inreda.
I min blogg kan du se alla mina alster.
Hoppas ni gillar den! :)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Maj 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards